Oświetlenie LED w miejscach handlu – czym się charakteryzuje i jakie posiada zalety?

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Oświetlenie w miejscach handlu – sklepach, halach targowych, czy nawet restauracjach i punktach usługowych odgrywa bez wątpienia bardzo istotną rolę w poziomie sukcesu, jakim cieszy się dane miejsce. Choć kwestia ta może wydawać się dość niezrozumiała dla osób nie związanych bezpośrednio ze strategiami marketingowymi i wizerunkowymi, to jaki klimat stworzymy dzięki odpowiedniej barwie czy umiejscowieniu świateł może zadecydować o tym, czy klient zdecyduje się na kupno bądź odejdzie z pustymi rękoma. Oświetlenie powinno więc spełniać tu nie tylko funkcję użyteczną, ale też dekoracyjną, a jego projektowanie powinno być wplecione w ogólną strategię wizerunkową danego obiektu. Czym charakteryzuje się oświetlenie w miejscach handlu i dlaczego większość firm stawia tu dziś na technologię LED?

Natężenie i charakter oświetlenia w punktach handlu

Dobór odpowiedniego oświetlenia do profilu i charakteru danego sklepu, marketu czy domu handlowego jest jedną z kwestii najbardziej oczywistych i łatwych do zauważenia w życiu codziennym – małe sklepiki osiedlowe nie są tak intensywnie oświetlone, jak duże ekskluzywne salony firmowe czy jubilerskie. Inaczej będzie prezentowało się oświetlenie w sklepie z żywnością, a inaczej w sklepie odzieżowym. Najłatwiej zauważyć to na przykładzie oświetlenia w supermarketach, które powinno charakteryzować się natężeniem około 750 luxów, podczas gdy w galeriach handlowych i ekskluzywnych sklepach pomiędzy 250 a 500lx. Najmniejsze zapotrzebowanie na wysokie natężenie światła wykazują małe sklepy – tu mieści się ono w granicach 150-200lx – opowiada specjalista od oświetlenia LED firmy Luxon. Skąd takie różnice?

oświetlenie led w galerii

Światło odzwierciedla po części charakter produktów oferowanych w danym sklepie – gdy znajduje się w nim dużo elementów, na które należałoby zwrócić uwagę, stosowanie świateł akcentowych i dekoracyjnych stanowi tu nawet 60% – zbyt mocne oświetlenie centralne w tego typu miejscach odwracałoby uwagę od tego, co z marketingowego punktu widzenia najważniejsze. Odwrotnie, w hipermarketach to właśnie centralne światła pokrywające dość dużą powierzchnię hali handlowej odgrywają największą rolę – ich intensywność musi być do takiego zadania odpowiednio dopasowana.

W przypadku oświetlenia miejsc handlowych bardzo istotną, określoną prawnie rolę odgrywa także współczynnik oddawania barw przez oświetlenie. W przypadku supermarketów powinien wynosić on powyżej 80, o czym traktuje Polska norma dotycząca oświetlenia miejsca pracy. Oddawanie barw nie powinno być też zaniżone w przypadku mniejszych przestrzeni handlowych – klient liczy raczej na to, że zobaczona przez niego rzecz w sklepie nie będzie wyglądała zupełnie inaczej w świetle dziennym. Rolę będzie tu odgrywała więc sama barwa światła – światło ciepłe (poniżej 3000K) tworzy atmosferę spokoju i zachęca do zakupów nawet droższych produktów, dlatego też często spotyka się je właśnie w salonach z towarami ekskluzywnymi. Światło neutralne (od 3 do 4 tysięcy K) pojawia się najczęściej tam, gdzie sprzedawane są produkty spożywcze, a często także w sklepach odzieżowych, natomiast światło o barwie zimnej (powyżej 4000K) to już atut super i hipermarketów nastawionych na szybkie zakupy i promocje.

Dlaczego oświetlenie LED?

Światła montowane w przestrzeniach handlowych muszą sprostać wielu wymaganiom, pośród których wymienić należy także energooszczędność i stosunkowo łagodny wpływ na środowisko. Światła powinny być tu wszechstronne, możliwe do dostosowania do konkretnych potrzeb sklepu. I tu właśnie diody LED zdają się spełniać wszystkie postawione przed nimi warunki, stanowiąc jedno z trwalszych, wydajniejszych, tańszych w eksploatacji i bardzo wszechstronnych źródeł światła. Dzięki dużej rozpiętości barw i dużym przełożeniu energii na światło widziane, LED-y pozwalają na osiągnięcie odpowiedniej temperatury czy natężenia światła bez konieczności stosowania innego rodzaju żarówek. To zaleta szczególnie przydatna w przypadku konieczności wymiany diody na nową – w przeciwieństwie do tradycyjnych żarówek, nie ma tu potrzeby poszukiwania tych o odpowiednim natężeniu światła.

oświetlenie led w supermarkecie

Zastosowanie oświetlenia LED jest dość dużą inwestycją, jednak jej koszty dość szybko zwracają się w postaci oszczędności energetycznej – aż 90% energii pobieranej przez diodę jest przekształcane na światło widzialne, a same diody oprawione w odpowiednie osłony pozwalają zarówno na wykorzystanie ich w formie świateł głównych, jak i świateł akcentowych. Z LED-ów korzystają dziś zarówno duże, ekskluzywne galerie handlowe, jak i mniejsze sklepiki odzieżowe czy spożywcze.

Dodane przez:

Maciej

Back to Top