Struktura SZBI – wszystko co musisz o niej wiedzieć

SZBI, czyli System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji powstał w oparciu o normę ISO/IEC 27001. Pozwala on na zachowanie spójności danych, ale także na bezpieczne ich przetrzymywanie, tak by nie dostały się w niepowołane ręce. Wyciek informacji poufnych jest obecnie jednym z największych zagrożeń naszych czasów. Dlatego warto odpowiednio się zabezpieczyć przed nieplanowaną utrata danych.

Jak wygląda struktura SZBI? – krok po kroku

SZBI jest zakresem, który w swojej zasadzie jest szerszy od innych postanowień dotyczących bezpieczeństwa. Pod System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji podlegają systemy wywodzące się od bardziej szczegółowych norm. W SZBI możemy zawrzeń nie tylko systemy zabezpieczające i politykę bezpieczeństwa informacji, ale także analizę ryzyka, sposoby postępowania z ryzykiem i klasyfikację informacji. Struktura Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wymaga podejmowania konkretnych działań w odpowiedniej kolejności.

Pierwszym krokiem jest opracowanie strategii zarządzania ryzykiem, by następnie zaplanować politykę SZBI. W następnej kolejności należy wskazać metodykę podejścia do szacowania ryzyka oraz zidentyfikowanie rodzajów ryzyka. Następnie należy ustalić sposoby postępowania z ryzykiem oraz wskazać cele stosowania zabezpieczeń. Na koniec trzeba opracować deklarację stosowania i uzyskać akceptację kierownictwa dla ryzyk szczątkowych oraz autoryzacji wdrożenia i eksploatacji SZBI.

 

Audytor wewnętrzny ISO 27001

 

Jakie są korzyści z podporządkowania się Systemowi Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji?

Przede wszystkim, normy ISO są uznawane za jedne z najbardziej restrykcyjnych i najlepszych norm międzynarodowych. Oznacza to, że stosowanie ich przez dane przedsiębiorstwo będzie wpływało korzystnie na wizerunek firmy, szczególnie że organizacja wydająca normy ISO jest niezależna. Zdecydowaną zaletą SZBI jest zapewnienie poufnym informacjom bezpieczeństwa, co podnosi jakość zarządzania. Każda firma stosująca SZBI dostaje certyfikat, potwierdzający jego zgodność z normą ISO 27001. System ten daje nam też możliwość kontrolowania, naprawiania i zapobiegania błędom w czasie rzeczywistym. Dodatkowo wiele systemów współdziała także z innymi normami ISO, takimi jak ISO 9001 czy ISO 14001.

Etapy wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

Wdrożenie SZBI musi zacząć się od poinformowania i uzyskania wsparcia od kierownictwa firmy, a także audytora wewnętrznego ISO 27001. Następnie należy ustalić cele, zinwentaryzować zasoby oraz przeprowadzić analizy ryzyka i opracować plan postępowania. Podczas procesu implementuje się takie elementy SZBI jak:

  • procesy,
  • procedury,
  • polityki,
  • instrukcje,
  • wejścia/wyjścia,
  • szkolenia,
  • poradniki,
  • źródła wiedzy,
  • role.

Po przeprowadzeniu implantacji powinniśmy uzyskać nie tylko wynik w postaci rzeczywistych procesów organizacyjnych, ale także powinien zostać uzupełniony o brakujące normy ISO/IEC 27001. Wprowadzenie SZBI to ciągłe doskonalenie się, które jest prowadzone przez konkretne osoby w firmie. Dalej powinna nastąpić certyfikacja, której celem jest zatwierdzenie funkcjonujących systemów oraz potwierdzenie, że system jest zdolny do właściwego rozwoju poprzez monitorowanie i audyty wewnętrzne.

SZBI – Kogo dotyczy?

Wprowadzenie SZBI nie jest obowiązkowe – firmy mogą podjąć się wdrożenia dobrowolnie. Przedsiębiorstwo, które decyduje się na podjęcie spełnienia norm, musi spełniać wszystkie wytyczne określone przez organizację wprowadzającą normy ISO. W tej chwili w Polsce możemy zaliczyć takie podmioty jak:

  • podmioty publiczne i firmy komercyjne – te, które przetwarzają dane osobowe oraz działają na terenie Unii Europejskiej,
  • operatorzy usług kluczowych – operatorzy systemów przesyłowych, przedsiębiorstwa energetyczne, naftowe, gazowe, operatorzy systemów dystrybucyjnych, sektor bankowy, podmioty z sektora transportu lotniczego i kolejowego, służba zdrowia oraz podmioty zaopatrujące w wodę pitną,
  • dostawcy wybranych usług cyfrowych zdefiniowanych w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa, czyli instytucje administracji rządowej i samorządowej oraz duzi przedsiębiorcy z zasadniczych dla funkcjonowania państwa sektorów gospodarki.

 

Audytor wewnętrzny ISO 27001

 

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – podsumowanie

Jest to system pozwalający na podniesienie statutu swojej firmy. Oczywiście jest to działanie wymagające spełnienia pewnych warunków, które należy spełnić, by otrzymać certyfikat o spełnieniu norm ISO. Nie ma konieczności spełniania norm ISO, ale ich wykonanie pozwala na uzyskanie lepszych profitów. Jeśli firma dysponuje certyfikatem, można wierzyć, że dane, które jej powierzamy, będą bezpieczne i nie dostaną się w niepowołane ręce. SZBI jest swoistego rodzaju strategią działania, która pozwala na osiąganie jak najlepszych wyników w kwestii funkcjonowania firmy.

Related articles

Back to Top