Znaczenie węchu w marketingu sensorycznym
Węch to najbardziej pierwotny ze zmysłów człowieka. To jeden z dwóch zmysłów chemicznych (drugim jest smak).
Czym jest zapach i jaki ma wpływ na decyzje zakupowe?
Występuje coś takiego, jak pamięć zapachowa (inaczej pamięć olfaktoryczna). Działa to na zasadzie takiej, że gdy poczujemy dany zapach, który wcześniej czuliśmy, nasza wyobraźnia automatycznie łączy je z konkretnymi wspomnieniami i działa na nasze emocje. Za pomocą zapachów można odtworzyć wizerunek konkretnego miejsca. Sprawcą tego jest tak zwany hipokamp, odpowiadający za operacje pamięci (jest złączony ze zmysłem węchu).
Według badań człowiek zapamiętuje instytucję w 65% po charakterystycznym zapachu, a tylko w 50% po samym obrazie. Okazuje się, że konsumenci identyfikują markę z danym aromatem i w ich świadomości dana firma koduje się jako działalność prestiżowa (nawet, jeżeli stan faktyczny odbiega od tego założenia).
Najważniejszym składnikiem marketingu sensorycznego w strefie węchu – najważniejszy jest tak zwany aromat rozpoznawczy. To taki zapach, który czujemy od razu po wejściu do lokalu i długo po opuszczeniu go jesteśmy w stanie rozpoznać.
Zapach ma wpływ także na:
– oddanie klienta danej marce,
– potencjał do realizowania zadań,
– podejście oraz wrażenia na temat danej działalności.
Jak wybrać odpowiedni zapach?
Według badań, najbardziej skutecznymi i najbardziej wspomagającymi sprzedaż są wonie proste, nieskomplikowane. Na stuosobową grupę badanych, osoby które kupowały w sklepach, gdzie zapach był jednoskładnikowy, na zakupy wydano 20% więcej niż w punktach o woni bardziej złożonej.
Zdaniem badaczy mniej skomplikowany zapach jest lepszy, z racji tego, że pomaga łatwiej go przyswoić, co pozwala klientowi całkowicie skupić się na zakupach.
Aby transfer zapachu był efektywny, trzeba przeprowadzić wiele badań, które mają na celu dopasowanie aromatu do nieświadomych pragnień konsumenta.
O aromatoterapii słów kilka
Aromaterapia to leczenie wykorzystujące olejki eteryczne, które transportowane są do organizmu przez drogi oddechowe (inhalacje, wziewy, wąchanie) lub przez skórę (nacieranie skóry, masaże, kąpiele). Aromaterapia ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie. Działa przeciwzapalnie, rozgrzewająco, bakteriobójczo. Olejki mogą odprężać, poprawiać humor, niwelować stres i napięcie.
Olejki eteryczne są zazwyczaj pochodzenia roślinnego, pozyskiwane są z aromatycznych części roślin, na przykład z łodyg, liści, kwiatów.
Z aromaterapii nie powinni korzystać alergicy, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz małe dzieci.
Co ciekawe, ilość olejków w roślinach jest bardzo zróżnicowany, od ułamka promila do kilku procent. Na przykład do wytworzenia jednego kilograma olejku różanego, potrzebne jest aż 3,5 tony różanych płatków. Stąd też zróżnicowanie cen olejków. Zazwyczaj jednak sprawdza się zasada, że za dobry jakościowo olejek musimy sporo zapłacić.