Czy warto prowadzić działania marketingowe na LinkedIn?

LinkedIn to ogromny portal społecznościowy skoncentrowany na relacjach zawodowych i biznesowych. Obecnie platforma skupia 400 milionów użytkowników z różnych branż w 200 krajach. W Polsce na portalu znajdziemy około 2,6 miliona osób. Nie sposób więc ignorować tą platformę.

Czy warto prowadzić działania marketingowe na LinkedIn?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Decydując się na działanie w social mediach zawsze powinniśmy zadać sobie pytanie co chcemy powiedzieć i do kogo się zwracamy. Sama obecność na LinkedIn to żadna strategia komunikacyjna.

Na platformie znajdziemy przede wszystkim profesjonalistów i szeroko pojęty biznes. Większość użytkowników logując się podaje informacje o uczelniach na których byli, stanowiskach na których pracowali, byłych i obecnych pracodawcach. Jeżeli jesteśmy w stanie wskazać naszą grupę docelową na podstawie tych parametrów, to będziemy mogli do niej dotrzeć.

Drugą istotną kwestią jest to, co chcemy komunikować. Użytkownicy LinkedIn wchodzą na portal w poszukiwaniu branżowych, merytorycznych informacji. Często wykorzystują platformę do przeglądania ofert pracy, kontaktowania się z innymi specjalistami, potencjalnymi klientami lub pracodawcami. Czy w tym kontekście będą zainteresowani Twoją komunikacją? Jeżeli tak to warto się na portalu pojawić.

Do jakich działań marketingowych LinkedIn jest najczęściej wykorzystywany?

LinkedIn to doskonałe narzędzie rekrutacyjne. Możemy tam znaleźć osoby o dokładnie takich kompetencjach zawodowych jakich oczekujemy. Co więcej oczekują one tam właśnie informacji o potencjalnych ofertach pracy. Z tego powodu to narzędzie, które powinniśmy wykorzystywać przy wszelkich działaniach employer brandingowych i HRowych.

Platforma równie często służy do budowania własnego wizerunku eksperta. Niezależnie od tego, czy chcemy budować markę firmy czy swoją osobistą, jest to miejsce, w którym możemy pokazać naszą ekspercką wiedzę. Dzięki temu zbudujemy nasz prestiż w środowisku.

Możemy wykorzystywać również platformę jako narzędzie do nawiązywania kontaktów B2B – warto w tym celu skorzystać z profesjonalnej opieki specjalistów w tym zakresie: szkolenie LinkedIn

Sposoby obecności na LinkedIn

Jako firma możemy zaistnieć na platformie na kilka sposobów. Po pierwsze nasi pracownicy, na przykład z działu Human Resources, mogą mieć wykupiony pakiet dla profesjonalistów. Wykupuje się je  do danego konta osobistego i mają one kilka opcji. Możemy wybrać opcje Business Plus, która ułatwia wyszukiwanie i wysyłanie wiadomości InMail do osób poza siecią kontaktów. LinkedIn ma również pakiet dla sprzedawców, który pomaga generować leady, wyszukiwać osoby i rekomendować klientów. Najpopularniejszą opcją jest chyba pakiet Recruiter dedykowany właśnie osobom poszukującym pracowników.

Przedsiębiorstwa mogą też prowadzić profil firmowy. Zapewnia to stałą komunikację z naszą grupą docelową. Należy jednak pamiętać, że LinkedIn to nie Facebook. Tutaj nie sprawdzi się tematyka lifestylowa. Użytkownicy portalu korzystają z niego w konkretnym celu – poszukują inspiracji, case studies, newsów z branży, trendów i ogłoszeń o pracę. Uważa się, że content na profilu firmowym w 70% powinny stanowić unikalne i interesujące dla czytelników informacje. W 20% mogą być to udostępnienia ciekawych treści z innych profili czy platform, a jedynie 10% to informacje o naszych usługach, produktach czy ofertach pracy.

Jeżeli stwierdzamy, że nie mamy możliwości prowadzić aktywnego profilu firmy, lub chcemy uzupełnić tą formę działań, możemy prowadzić działania reklamowe na platformie. By wykupić reklamę tekstową nie musimy mieć aktywnego konta firmowego. Minimalny koszt reklamy to 2 € za 1000 wyświetleń lub 2 € za jedno kliknięcie w reklamę. Po jej kliknięciu użytkownik może trafić na dowolny landing page lub Twoją stronę.

Jakie są zalety i wady reklamy na LinkedIn?

Dzięki danym, które podają użytkownicy portalu możemy targetować reklamę do osób z konkretnej branży lub na konkretnych stanowiskach. Ciężko znaleźć tak aktualne i dokładne informacje w jakimkolwiek innym kanale. LinkedIn nie jest jeszcze bardzo popularny wśród reklamodawców, więc istnieją duże szanse, że konkurencja nie promuje się jeszcze w tym miejscu. Liczba użytkowników platformy w Polsce systematycznie rośnie, a reklamy są nienachalne.

Niestety reklama na LinkedIn ma też wady. Jej koszt jest dość wysoki, a kampania wymaga monitorowania i systematycznej optymalizacji. Zanim reklama się pojawi, musi zostać zatwierdzona. Czas oczekiwania na to jest długi, czasem trwa to nawet ponad 72 godziny. Dodatkowo w niektórych branżach mała liczba użytkowników utrudnia targetowanie.

Related articles

Back to Top