Osłony przeciwolśnieniowe – gdzie są używane?

Głównym zadaniem osłon przeciwolśnieniowych, jak sama nazwa wskazuje, jest ochrona kierowcy przed oślepieniem, stwarzającym zagrożenie wypadkiem drogowym. Czym jednak tak konkretnie są osłony przeciwolśnieniowe? Jakie jest ich zastosowanie? Gdzie są najczęściej wykorzystywane?

Czym są osłony przeciwolśnieniowe?

Osłony są opisywane jako urządzenia bierne, wykorzystywane w ruchu drogowym i niewchodzące w bezpośrednią interakcję z pojazdami poruszającymi się po drodze. Mają one na celu ochronę kierowców przed światłami pojazdów poruszających się z kierunku przeciwnego. 

W roli osłony przeciwolśnieniowej mogą występować obiekty naturalne, takie jak drzewa i krzewy, jeśli jednak warunki nie sprzyjają ich wykorzystaniu, wówczas stosuje się osłony sztuczne – pełne lub ażurowe. Do zamontowania osłon przeciwolśnieniowych nierzadko wykorzystuje się drogowe bariery ochronne. 

Najważniejsze zastosowanie osłony przeciwolśnieniowej

Prawidłowo zamontowane osłony przeciwolśnieniowe, oferowane np. przez Aluforce, zapewniają całkowite bezpieczeństwo na odcinkach stwarzających szczególnie duże zagrożenie oślepieniem na wysokości 1 metra od powierzchni jezdni. Właściwie zamontowane osłony nie naruszają skrajni drogi, nie pogarszają widoczności, a także nie powodują zaśnieżenia drogi. Nie mogą również stwarzać zagrożenia w ruchu drogowym. 

Podstawową rzeczą, o jakiej należy pamiętać w miejscach, gdzie zastosowane są osłony przeciwolśnieniowe, jest to, że nie są one przyzwoleniem na stosowanie świateł długich. Wręcz przeciwnie. O ile osłony przeciwolśnieniowe radzą sobie całkiem dobrze ze światłami mijania, o tyle już sytuacja zmienia się diametralnie w przypadku stosowania świateł długich

Mogą one być nieco wytłumione w sytuacji, gdy mijają się dwa samochody osobowe, lecz w przypadku, gdy na drodze mija się samochód osobowy z ciężarówką, światła długie wpadają wprost do wyżej osadzonej kabiny, oślepiając kierowcę i stwarzając ryzyko poważnego wypadku. 

osłony przeciwolśnieniowe

Gdzie montuje się osłony przeciwolśnieniowe?

Zasady, na jakich osłony przeciwolśnieniowe mają być umieszczane na drogach, są dokładnie określone przez Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zgodnie z tym rozporządzeniem, najważniejsze miejsca, w jakich montowane są osłony przeciwolśnieniowe, obejmują:

  • drogi przebiegające równolegle,
  • miejsca pomiędzy drogą a torem kolejowym,
  • miejsca na łukach drogowych,
  • miejsca na węzłach,
  • między jezdniami o przeciwnych kierunkach ruchu, w miejscach, gdzie ryzyko olśnienia jest największe,
  • na łącznicy przylegającej do drogi w węźle, gdzie ruch pojazdów odbywa się w kierunku przeciwnym do ruchu na drodze,
  • w miejscu pomiędzy drogą a elementami infrastruktury drogowej służącym pieszym uczestnikom ruchu drogowego,
  • w obrębie obiektów stałych, których oświetlenie może spowodować powstanie olśnienia.

Osłony przeciwolśnieniowe są ważnym zabezpieczeniem również w sytuacjach, gdy poszczególne odcinki jezdni znajdują się na różnych wysokościach. Dotyczy to także sytuacji, gdy różnice te są na tyle niewielkie, że wręcz ledwie zauważalne gołym okiem. W praktyce często okazuje się jednak, że nawet tak niewielkie różnice w wysokości mają znaczenie i bez zastosowania odpowiednich zabezpieczeń mogą prowadzić do oślepienia kierowców. 

Stosowanie osłon przeciwolśnieniowych ma za zadanie podnieść poziom bezpieczeństwa kierowców szczególnie na trasach o wysokim natężeniu ruchu, a także w miejscach, gdzie dozwolona prędkość jest dużo wyższa niż zazwyczaj, np. na autostradach, czy też drogach ekspresowych.

Related articles

Back to Top