Papiery powlekane jako rozwiązanie dla biznesu

Każdego dnia stykamy się ze słowem drukowanym. Nie zawsze, jednak zwracamy uwagę na formę przekazywanych nam komunikatów.

Materiał na którym przesyłane są codzienne informacje oraz także większe treści, jest pomijanym aspektem. Nie doceniamy materiałów, dzięki którym mamy możliwość zetknięcia się z drukiem. Nie tylko odbiorcy, ale także sami nadawcy pomijają istotną rolę papieru w procesie komunikacji.

Odpowiedni rodzaj papieru – jego format, gramatura oraz przede wszystkim typ – mają szczególny wpływ na przedstawiane informacje. Każdy z nich ma swoje cechy charakterystyczne, które decydują o jego przeznaczeniu.

Wśród szerokiego zakresu rodzajów papierów jest papier powlekany, którego nazwa większości nic nie mówi, ale każdy z nas styka się z nim nawet podczas zakupów. Czym, więc jest papier powlekany?

Papier powlekany czyli popularna „kreda”

Popularną nazwą dla papierów powlekanych jest „kreda”. Jest to typ papieru pokryty specjalną, cienką warstwą mieszaniny pigmentu mineralnego i kleju. Dzięki temu wydrukowane materiały są bardziej trwałe. Wyróżnia go charakterystyczna, gładka i miłą w dotyku faktura.

Dodatkowym atutem jest aspekt ekonomiczny, który stanowi o popularności tego materiału. Widoczne jest to zwłaszcza w szerokim zastosowaniu – zaczynając od ulotek i gazetek produktowych, a kończąc na folderach firmowych. Papier kredowy jest najczęściej stosowany w poligrafii ze względu na szerokie zastosowanie. Nadaje się do druku cyfrowego oraz offsetowego.

Wyodrębniamy następujące rodzaje papierów powlekanych:

  • matowy,
  • błyszczący/połysk.

Każdy z wymienionych powyżej papierów, dzięki swoim cechom, dostosowuje się do różnorodnych projektów graficznych. W zależności od oczekiwanych efektów oraz przeznaczenia produktów wydawniczych, zalecane są odpowiednie rodzaje papierów, z rozróżnieniem na gramaturę.

Zastosowanie papieru powlekanego typu mat

Matowy papier powlekany jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli najbardziej zależy nam na praktycznym rozwiązaniu. Jest to najczęstszy wybór, kiedy istotne jest uzyskanie czytelności obrazu oraz tekstu. Matowa „kreda” nie odbija światła, dzięki czemu jest stosowana podczas drukowania banerów.

Jest to również idealne tło dla fotografów, więc materiał wykorzystywany jest przy tworzeniu ścianek na różnego rodzaju imprezy czy też konferencje.

Czytelność tekstu oraz względy ekonomiczne stoją również za wyborem matowego papieru, kiedy to projektowane są m.in. materiały firmowe. Ten rodzaj papieru to idealne rozwiązanie dla firm z różnych sektorów. Swoje zastosowanie odnajduje np.:

  • katalogach klejonych, szytych i ze spiralą,
  • ulotkach ciętych i składanych,
  • kalendarzach biurkowych, listwowanych, książkowych i ze spiralą,
  • teczkach ofertowych,
  • zaproszeniach i wizytówkach,
  • plakatach,
  • kartach menu,
  • notesach biurowych lub kelnerskich.

Projektując materiały na konferencję, gdzie budżet jest jasno określony, poszukiwane są rozwiązanie wysokiej jakości, ale także tanie. Papier powlekany typu mat jest właśnie doskonałym materiałem, dzięki któremu zaprojektowane mogą być wszelkie niezbędne materiały.

zastosowanie papieroów powlekanych w biznesie

Zastosowanie papieru powlekanego typu połysk

Papier kredowy posiada również dodatkową zaletę. Jest nią połysk, który zyskuje się, poprzez wielokrotne walcowanie. W przypadku, kiedy w projekcie istotne jest podkreślenie eleganckiego charakteru, należy wybrać dodatkowy błysk, który da nam papier powlekany typu połysk.

Każdy projekt wydrukowany na tego rodzaju papierze, wydobędzie głębię barw i podkreśli nasycenie kolorów. Jeżeli właśnie w projekcie najważniejsze jest wyeksponowanie tych elementów kreda połysk będzie odpowiednim wyborem. 

Nie jest to niestety praktyczne rozwiązanie dla reklamy (zwłaszcza zewnętrznej), jak jest to w przypadku kredy mat. Papier z połyskiem dedykowany jest do niezbyt jasnych pomieszczeń, ale także materiałów wysoko jakościowych, gdzie główną rolę odgrywa obraz.

Papier powlekany typu połysk znajduje swoje zastosowanie m.in.:

  • gazetkach reklamowych, produktowych,
  • katalogach klejonych, szytych i ze spiralą,
  • ulotkach ciętych i składanych,
  • kalendarzach biurkowych, listwowanych, książkowych i ze spiralą,
  • papierze pakowym,
  • oklejkach na książki,
  • naklejkach
  • etui np. na karty menu,
  • druku fotografii,
  • plakatach.

Firmy, które zwracają szczególną uwagę na komunikaty wizualne, podczas projektowaniu materiałów różnego rodzaju, powinny wybrać właśnie tej rodzaj papieru. Jest on doskonałym nośnikiem koloru. Chcąc wyróżnić bogatą paletę barw, występujących w projekcie, postawienie na papier z połyskiem będzie kluczem do sukcesu.

Wśród bogatej oferty Dolpap, każdy znajdzie odpowiedni produkt, który odpowie na wszelkie zadania, które stoją podczas pracy projektowej. Każdy koncept zasługuje na należytą oprawę. Należy ją dostosować do indywidulnych wymagań oraz przeznaczenia.

Related articles

Back to Top