Wszystko o hamulcach w Twoim samochodzie

5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Naturalne zużywanie klocków hamulcowych

Nie narzekaj, jeśli hamulce zużywają się szybko, nie należy się spodziewać, że nawet najdroższe klocki będą trwać wiecznie. Dzisiejsze klocki hamulcowe są bardzo złożone. Mogą one zawierać kilkanaście lub więcej składników, i są przeznaczone do konkretnych zastosowań. Materiał hamulca, który najlepiej przeżywa ciężkie wykorzystanie czy sytuacje wysokiej temperatury może działać źle dla kierowców, którzy kładą nacisk na ekonomiczne podejście do napraw i modernizacji samochodu. Dobry auto sklep z częściami powinien być w stanie dopasować odpowiednie hamulce dla Twojego modelu oraz typu jazdy.

Wymiana jest konieczna

Próbując wydłużyć żywotność hamulców zbyt długo będziesz musiał prawdopodobnie płacić podwójnie. W przypadku kontaktu metal-metal, oszczędność to niezbyt mądry pomysł. To dobry czas, aby sprawdzić grubość materiału hamulca. Rada dla początkujących majsterkowiczów: z usuniętego koła, łatwo jest sprawdzić grubość klocka hamulca tarczowego, kiedy są one na widoku. Jest to trudniejsze w hamulcach bębnowych, ponieważ bęben musi w tym celu zostać usunięty. Jeśli doświadczeni kierowcy stosują hamowanie silnikiem (zmiana prędkości poprzez sukcesywne zmienianie biegów w dół) ich hamulce zawodzą.


Jeśli jeździsz tylko 14-15 tys. Kilometrów rocznie, ale przede wszystkim w zatłoczonym obszarze miejskim, takim jak Warszaw, Wrocław czy Kraków będzie trzeba wymienić klocki hamulcowe częściej niż u kogoś kto jeździ dwa raz tyle rocznie lecz po prostych drogach, gdzie hamuje się rzadko lub wcale. Niestety jazda miejska sprawia, że hamulce zużywają się szybciej, zaś jazda po autostradach i pustych drogach przyczynia się do ich oszczędzania.

Niestety, nie ma jednoznacznej definicji, która mówi o tym, kiedy nadszedł czas, aby wymienić hamulce, więc trzeba polegać na swoich uszach i poradach doświadczonego mechanika samochodowego. Większość pojazdów powinna być poddana kontroli mniej więcej co pół roku aby bez większych problemów przejść przegląd technicznych pojazdu. Hamulce są jednym z elementów, na które podczas przeglądu zwraca się szczególną uwagę. Mechanik może sprawdzić grubość okładzin i stan sprzętu hamulca na miejscu.


Wiele samochodów ma wbudowany czujniki zużycia, który zamontowany jest w pobliżu tarczy hamulcowej, poinformuje on gdy potrzebne są odpowiednie wymiany. Kierowca usłyszy dźwięk irytującego zgrzytu, kiedy naciśnie pedał hamulca.

Jak rozpoznać zużycie hamulców?

Czujniki te nie są zainstalowane w każdym pojeździe (przede wszystkim powyżej 10 letnich), więc kierowcy powinni słuchać pisków, zgrzytów, szlifowania (to często znak, że klocki hamulcowe są już kompletnie bezużyteczne) oraz innych dźwięków, które wskazują na ich standardowe zużycie. Niektóre drobne dźwięki mogą być wyeliminowane za pomocą czyszczenia hamulców, ale trwałe, znaczące dźwięki zazwyczaj oznaczają iż części są zużyte. Innymi znakami mówiącymi o zużyciu się hamulców w pojeździe może być łatwiejsze wciśnięcie pedału hamulca lub słaba reakcja pojazdu na hamowanie pulsacyjne. Ponieważ zużycie okładzin hamulcowych następuje stopniowo, możesz nie zauważyć spadku wydajności, więc doświadczone oko mechanika może pomóc.

Nowe hamulce dla Twojeg samochodu

Wszystkie samochody mają światło ostrzegawcze hamulca, która widocznie jest na kilka sekund przy każdym uruchomieniu samochodu. Jeśli chodzi o czasie jazdy, to prawdopodobnie oznacza, że ​​układ hamulcowy ma mało płynu z powodu nieszczelności lub problemów z głównym cylindrem hamulcowym. Zauważ, że to nie jest to samo światło ostrzegawcze, które zapala się w przypadku zastosowania ręcznego lub nożnego hamulca postojowego.

Wszystkie samochody mają również hamulce tarczowe z przodu. Większość z nich ma też tarcze tylne. Niektóre samochody po niższej cenie wciąż zainstalowane mają tylko tylne hamulce bębnowe. Niegdyś powszechną praktyką była po prostu wymiana klocka hamulcowego i wynurzenie wirników na tokarce w razie potrzeby tak, aby powierzchnia była równa i gładka.

Dodane przez:

Maciej

Back to Top