Rodzaje układów centralnego smarowania

Podstawową cechą sprawnej maszyny, jest to by była ona odpowiednio nasmarowana. W przypadku skomplikowanych urządzeń i maszyn nieocenionym stają się więc układy centralnego smarowania, które odpowiadają za właściwy sposób nasmarowania maszyny. W zależności od rodzaju maszyny — rodzaj układu centralnego smarowania będzie się różnić.

Pompy w układach centralnego smarowania

Podstawowe różnice w układach centralnego smarowania możemy zaobserwować już w sposobie ich zasilania. Istnieje kilka rodzajów wykorzystywanych pomp w układach centralnego smarowania. W zależności od warunków i materiałów, z którymi pracują smarowane maszyny — pompy będą się różnić.

Najpopularniejszą pompą jest pompa elektryczna, która pozwala na regularne i dokładne smarowanie maszyn i urządzeń. To najpopularniejszy rodzaj wykorzystywanych pomp w układach centralnego smarowania.

Kolejnym popularnym rodzajem są pompy pneumatyczne, z których korzysta się w większych maszynach. Dodatkowo pompy pneumatyczne sprawdzają się tam, gdzie nie możemy ze względów bezpieczeństwa lub nie mamy możliwości podłączenia pompy elektrycznej. Pompy pneumatyczne przydają się w wielu przypadkach.

Ostatnią alternatywą wśród pomp układów centralnego smarowania są pompy ręczne. Korzysta się z nich rzadko — jedynie w niewielkich maszynach, a także tam, gdzie nie możemy wykorzystać ani pompo elektrycznych, ani pompo pneumatycznych.

centralne smarowanie

źródło: http://prooil.pl

Jakie znajdziemy rodzaje układów centralnego smarowania?

Pośród rodzajów układów centralnego smarowania możemy znaleźć kilka wariacji. Pierwszym rodzajem układu centralnego smarowania jest smarowanie mgłą olejową, czyli natryskowe. Zasada jego działania opiera się na podawaniu ciągłego strumienia powietrza w punkty smarowania. Drobne ilości oleju przenoszone są przy pomocy powietrza. W niewielkich odstępach nanoszone niewielkie ilości oleju tworzą warstwę ochronną. MQL — to system, który pozwala na zminimalizowanie wykorzystywanych ilości czystego oleju. Stanowi zastępstwo dla tradycyjnych systemów smarowania. Pozwala na przenoszenie oleju w postaci mgły do obrabianej powierzchni.

Smarowanie dwuliniowe — zostało stworzone by stosować je na szeroką skalę. Zarówno na maszynach pracujących w trudnych warunkach, jak i standardowych. Posiada modułową budowę rozdzielaczy. Oznacza to, że smarowanie dwuliniowe umożliwia prostą konfigurację, a także rozbudowę systemu. Opiera się na dwóch głównych liniach. Linie uruchamiają się naprzemiennie przy pomocy zaworu. Zakończenie cyklu smarowania następuje po wzroście ciśnienia w obu liniach. System dwuliniowy pozwala na sterowanie każdym rozdzielaczem niezależnie od pozostałych. Jeśli jeden z elementów zostanie zablokowany — pozostałe będą mogły wciąż pracować.

Ostatni rodzaj układu centralnego smarowania to system 26. Podstawą działania Systemu 26 są rozdzielacze progresywne. Rozdzielacze progresywne pozwalają na dozowanie odmierzonego środka smarnego pod ciśnieniem do każdego punktu układu. System 26 posiada budowę modułową. Modułowa budowa pozwala na dopasowanie konfiguracji do każdego systemu. Zapewnia również obniżone koszty utrzymania układu centralnego smarowania oraz jego modernizacji.

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów układów centralnego smarowania. Wśród nich możemy znaleźć smarowanie mgłą olejową, czyli natryskowe, które polega na rozprowadzani ciągłego strumienia oleju przy pomocy powietrza. A także zbliżoną metodę, w której wykorzystano kontrolowany strumień — czyli MQL. Istnieją też rozbudowane systemy, które umożliwiają odpowiednią konfigurację — system smarowania dwuliniowego, który pozwala na zwiększenie kontroli nad smarowanymi elementami. Kolejnym sposobem jest System 26. Podstawą jego działania są rozdzielacze progresywne pozwalające na dozowanie odmierzonego pod ciśnieniem smaru. Odmierzenie środka smarnego pod ciśnieniem może odbyć się do każdego miejsca układu. Rodzaj układu centralnego smarowania jest oczywiście zależny od potrzeb maszyny.

Related articles

Back to Top