Elektryczne auta – wyzwaniem dla infrastruktury

Podnoszą się głosy wychwalające samochody elektryczne, jednak niestety nie wszyscy biorą pod uwagę pełne spektrum tematu. Oprócz emisji zanieczyszczeń, jakie są generowane w procesie produkcji takiego auta, w szczególności, jeśli chodzi o akumulatory litowo-jonowe, dochodzi jeszcze kwestia nieprzygotowanej na elektryczne auta polskiej infrastruktury drogowej. Jak duże jest to wyzwanie?

Stacje ładowania pojazdów w centrach miast i nie tylko

Trwają prace nad zwiększeniem tego zasięgu, lecz obecnie samochody elektryczne na jednym ładowaniu mogą przejechać maksymalnie niewiele ponad 100 km. Dla osób mieszkających w mieście, pokonujących średnio 20 do 30 km w ciągu dnia, może to być odległość wystarczająca. Niestety, nie wszyscy mieszkają w mieście w pobliżu miejsca pracy i nie wszyscy pokonują tak samo niewielką odległość autem w ciągu jednego dnia. Konieczna jest budowa miejsc parkingowych z dostosowanymi do pojazdów elektrycznych ładowarkami. Trzeba jednak uwzględnić fakt, że auto elektryczne potrzebuje nawet do 10 godzin, by naładować się do pełna, zatem jeśli masz przed sobą do pokonania znaczącą odległość, należy brać pod uwagę wymagany przystanek na ładowanie auta. Stacje ładowania są dobrym rozwiązaniem w miejscach, w których auto pozostanie na dłuższy czas, np. do następnego dnia.

Konieczne byłoby też odpowiednie doposażenie stacji tankowania o ładowarki do aut elektrycznych. Ze względu jednak na długość ładowania auta, potrzebna byłaby dosyć duża ilość stoisk. Pozostaje też pytanie o to, jaki byłby koszt za poszczególny czas ładowania samochodu na stacji. Często też, będąc w podróży, stykamy się z sytuacją, w której większa część trasy przebiega przez mniejsze miejscowości, a jeśli zabraknie tam stacji ładowania pojazdów, możemy mieć duży problem.

stacja ładowania pojazdów

Następna w kolejce może być biurokracja

Jeśli liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach ma wzrosnąć, co pociągałoby za sobą konieczność powstawania stacji ładowania pojazdów elektrycznych, nieodzowne będą również zmiany w określonych kodeksach. W razie budowy nowych obiektów lub rozbudowy istniejących, konieczne byłoby uwzględnienie specjalnych miejsc parkingowych, wyposażonych we wspomniane już stacje ładownia pojazdów elektrycznych.

Planowane projekty rozwoju infrastruktury dla aut elektrycznych

Pojawiają się pierwsze informacje na temat projektu o nazwie  „Budowa rynku pojazdów elektrycznych i infrastruktury ich ładowania – podstawa bezpieczeństwa energetycznego”. W ramach projektu rozpisano przetargi m.in. na projekt i budowę prototypu auta elektrycznego, montaż i dostawę terminali elektrycznych czy też dostawę aut elektrycznych. Przewidywane jest powstanie 310 terminali ładowania i 20 stacji garażowych. Najważniejsze kryteria, jakie będą brane przy wyborze dostawcy, to kolejno: cena, estetyka zakupionej stacji i możliwość naładowania baterii w czasie nieprzekraczającym 3 godzin.

Zalety posiadania domowej stacji ładowania pojazdów

Posiadając samochód elektryczny, zalecane i zarazem opłacalne jest zaopatrzenie się w domową stację ładowania pojazdów. Posiada ona liczne zalety, m.in. jest odporna na czynniki zewnętrzne i posiada szereg zabezpieczeń, które podnoszą poziom komfortu użytkowania. Jej moc dobierana jest do możliwości domowej instalacji elektrycznej. Pozwala ona na pełne naładowanie auta na własnym podwórku, bez konieczności udawania się na stacje oddalone od domu czasem o kilka – kilkanaście kilometrów. Stacje te są kompaktowe, a ich cena dostosowana tak, aby jej użytkowanie pozwoliło na zwrot kosztów już w ciągu najbliższych lat.

Related articles

Back to Top