Edukacja muzyczna dzieci
Mozart, Chopin, Kilar czy Możdżer – każdy z wielkich zaczynał od bycia małym. Ledwo dosięgając stopami do pedałów fortepianu, obejmując małą dłonią zaledwie kilka klawiszy – próbowali tworzyć swoje pierwsze utwory. Wolfgang Amadeusz Mozart w wieku trzech lat zaczął bawić się przy klawiaturze ojcowskiego klawesynu. Jako pięciolatek zaczął uczyć się gry na tym instrumencie, a mając zaledwie sześć lat skomponował pierwszy utwór.
Oczywiście nie każdy jest Mozartem, ale niektóre maluchy bardzo wcześnie przejawiają zdolności muzyczne. Jak je rozpoznać?
Jak sprawdza się muzykalność dzieci?
Wielu rodzicom wydaje się, że ich pociecha jest muzykalna, ale szkoły muzyczne czy prywatni nauczyciele zazwyczaj weryfikują poziom tejże muzykalności według pewnego klucza. Są różne wersje testów, które zmieniają się co jakiś czas, jednak ogólnie polegają one na sprawdzeniu, czy dziecko ma słuch muzyczny. Musi ono np. wskazać różnice wysokości tonów (wyższy-niższy), rozróżnić czy słyszy jeden, dwa a może trzy dźwięki jednocześnie – taki test zazwyczaj odbywa się przy fortepianie. Często dzieci muszą również wskazać system dur-moll – nieznajomość pojęcia w niczym nie przeszkadza, bo muszą jedynie powiedzieć, który z zagranych trójdźwięków brzmi smutno, który radośnie – a jest różnica!
Drugą częścią jest sprawdzenie poczucia rytmu. Prowadzący test klaszcze prosty rytm i każe dziecku go odtworzyć. Kolejne rytmy są coraz bardziej skomplikowane, ale dostosowane do możliwości dziecka. Często prosi się również o zaśpiewanie jakiejś piosenki – jeśli wybieramy się na przesłuchanie do szkoły muzycznej, warto z maluchem przygotować jego ulubioną piosenkę, którą potrafi zaśpiewać, w której czuje się pewnie i którą lubi.
Bywa również, że prowadzący test chce obejrzeć dłonie dziecka, aby sprawdzić czy poradzi ono sobie ze specyfiką gry na danym instrumencie. Warto wziąć pod uwagę uwarunkowania dziecka, wybierając instrument, którego naukę chcemy zacząć. Lekcje nauki gry na niektórych instrumentach odbywają się na stojąco, mogą wymagać ćwiczeń czy wzmacniania prostej postawy, bo muzyk nie może garbić się w czasie gry. Jeśli chcecie od siebie dużo wymagać warto wybrać dobre miejsce do nauki. Szkoła muzyczna będzie najbardziej odpowiednia. Świetnym przykładem jest działalność szkoły muzycznej ze Szczecina, w której zajęcia odbywają się indywidualnie z doświadczonymi i utalentowanymi muzykami. Poza nauką innych zajmują się oni również własną twórczością i występują przed publicznością. Tacy nauczyciele mają możliwość przekazać uczniom nie tylko wiedzę muzyczną, ale również praktyczne wskazówki, dotyczące występów i tworzenia muzyki. W szczecińskiej szkole uczyć można się m.in. śpiewu, gry na pianinie czy gitarze.