Czy font może stanowić o pozycji marki?

Czcionka lub właściwie font jest tym, co często pozostaje znakiem charakterystycznym danej marki na wiele lat. Im rzadziej jest zmieniany tym lepiej dla marki, aczkolwiek istotne jest aby wyczuć kiedy niezbędna jest potrzeba zmiana – może być podyktowana np. obecnym trendem lub generalnie zmianą postrzeganie wizualności w danej dekadzie. Niektóre z marki przyjęły fonty jak ich główny znak rozpoznawczy, który obecnie może być nawet nazywamy fontem „XYZ”, w miejsce tych liter należy wstawić nazwę brandu.

Jak dobrze oddać charakter marki w key visual?

Np. Coca Cola, która od lat tylko nieznacznie zmienia swoją identyfikację wizualną – tym samym jest jedną z marek, która nie potrzeb dostosować się do aktualnych trendów by wciąż mieć znakomitą sprzedaż. Coca Cola od lat pozostaje liderem rynku w swoim sektorze i nic nie wskazuje na to aby miało się wydarzyć inaczej. Font Coca Coli jest bardzo znany i jest jedną z najważniejszych wartości samej marki. Być może po redisgnie logotypu sympatia w stosunku do tego brandu zmniejszyła by się, co zrównałoby markę z brandem Pepsi – największy rywali Coli, który od lat nie pozostaje wierny jednolitej identyfikacji, co kilka lat zmieniając logo oraz rozłożenie kolorystyczne. Taki element jak font jest trudny do zaprojektowania aby był charakterystyczny – biorąc pod uwagę możliwości projektantów (w tym amatorów) – obecnie bowiem rynek czcionek jest niesamowicie duży i łatwo jest pobrać z internetu czcionki darmowe. Font jest elementem key visual – przejawia się w każdym przekazie reklamowym.

Elementy identyfikacji wizualnej - key visual

Przedstawimy definicję key visual

Niezależenie od tego jak skonstruowana jest reklama wizualna font zawsze powinien pozostać taki sam, aby oddać identyfikację marki i tym samym jej charakter. Czym jest key visual – jak piszą na swoim blogu projektanci z Auch Studio – http://auchstudio.pl/blog/key-visualkey visual jest tym, co przekazywane jest w reklamie wizualnej, która może zostać zamieszczona np. w prasie, telewizji lub banerze. Są to stałe elementy, które pojawiają się w podobnym charakterze, niezależnie od medium, reklama naturalnie może przybierać różne oblicze, ale część elementów musi być taka sama – aby reklama i świat marki był spójny. Można w to włączyć właśnie font, kolorystykę, sposób użycia produktu lub usługi, osoby pojawiające się jako brand hero czy chociażby rozłożenie poszczególnych elementów. Dla wielu marek font jest najbardziej rozpoznawalną rzeczą – zwłaszcza, że dla niektórych jest również logotypem jednocześnie. Poza Colą wymienić można tutaj Sony, Panasonic czy TVP. Na dobry font składa się przede wszystkim oddanie tego czym jest marka. Dla przykładu dobrze znany Comic Sans nie będzie pasował do firmy świadczącej usługi finansowe, natomiast popularna Verdana źle odda charakter chipsów. Font może mieć różny charakter.

Related articles

Back to Top